Logo jako složka jednotného vizuálního stylu

Představte si prezidenta v riflích, košili, bundě, spěchajícího samotného v davu po ulici. Pokud si ho náhodou všimnete, asi budete malou chvíli přemýšlet, jestli je to skutečně on. Bude totiž, tak nějak - stejný jako ostatní. Prezidenta byste ovšem potkali spíše v saku, upraveného a elegantního. Na první pohled byste jej měli rozpoznat!

Vizuální styl (corporate design) je součástí struktury tzv. firemní identity. Ta navíc zahrnuje firemní kulturu, firemní komunikaci a samozřejmě produkt. Na firemní identitu se sice nedá sáhnout, ale projevem její úrovně je image. Na ten se sice také těžko sahá, ale za to významně ovlivňuje úspěch nabízeného produktu nebo služby, potažmo firmy či jednotlivce. Ať už vědomě nebo ne, buduje si jej každá firma.

Obecně nejviditelnějším prvkem vizuálního stylu, je logo. Ať už jako reprezentat firmy jako celku nebo konkrétního produktu. Dalšími složkami jsou typografie a písmo, barvy, rastr, architektonický design a některé zvláštní prostředky. A protože u nás můžete poptat právě tvorbu loga, budou se další díly seriálu věnovat výhradně prvkům přímo spojeným s tvorbou, prezentací nebo popisem použití loga.

Příklad fatální chyby z praxe

K image menšího, ale známého olomouckého prodejce elektroniky, patřila po dlouhá léta příjemná, nevtíravá a zároveň výrazná, snadno zapamatovatelná, tmavě zelená barva. Košile prodavačů, reklamní bannery, světelné panely, ale i reklamní letáky distribuované do schránek - vše vkusně laděno do stejné barvy.

Důsledným používáním tohoto barevného detailu firma dosáhla toho, že při pouhém pohledu na barvu letáku, ať už ve schránce, tramvaji nebo autobuse, bylo jasné, čí to je. Podařilo se jim decentně a přitom jasně odlišit od odstatních.

S odstupem času se ale zdá, že toho úspěchu dosáhli nevědomky a nechtěně. Začali střídat barevnost distribuovaných reklam (včetně loga). Asi to chtěli nějak oživit?! Výsledek na sebe nenechal dlouho čekat - splynuli s ostatními. No, stejně dnes už prakticky neexistují...

© 2011 - 2019 Carl Plus